Nuffnang ads

Friday, June 21, 2024

Hayfa, febrile fits, rotavirus dan denggi

Kronologi kes...

3/1/14

Jam 4 pagi, Hayfa demam. Suhu lebih kurang 38.2 darjah celcius. Next dos paracetamol baru nak bagi. Tak sempat...tengah bfeed tiba-tiba badan dia terkulai, mata static. Angkat pun muscles tak gerak tak cooperative langsung. Terus bawak ke bilik air. Check mulut, buka pili lalukan dia bawah air. I was calm at first sebab dah pernah encounter benda ni. Pat her slowly at the back, calling her name. No respond sampai tetiba dia menangis. Then I know she'll doing fine. Aku siap-siap pergi kerja, drop kat nanny Hayfa, tinggalkan ubat, supp semua. Tengah hari aku sms tanya Hayfa. She's not feeling well. Badan panas lagi. Aku pun dah rasa macam nak demam. Minta off petang. Amik Hayfa. Tengok dia aktif jugak. Makan minum semua lalu je.

Petangnya dalam 7.20 aku masuk bilik nak baring, Hayfa pun cam panas-panas. Minta husband lapkan badan dia. Pastu dia masuk bilik minta nenen. Aku bagi. Tetiba jadi macam pagi tadi. Aku buat macam pagi tadi. Tapi petang tu it takes longer nak bagi dia sedar. Bibir pun dah terkatup je. Risau kancing. Aku lalukan je air. It takes more than 5mins nak sedarkan dia. Sedar je husband ajak bawak pergi hospital.

First pergi KPJ Seremban. Penuh. Waiting list pun dah ramai sangat. I can't wait any longer. Dari rumah dah masukkan supp kat Hayfa. Then decide bawak pergi emergency di HTJ, Seremban. Kena marah masa daftar kat triage. Apsal aku lambat bawak. Pagi tu patutnya aku dah bawak. Terus bawa ke Zon Kuning ( Zon Separa Kritikal). Daftar, masuk jarum, amik test blood terus kena admit. Kesian tak payah cakap. Hariz yang dah nak masuk 5 tahun pun tak pernah kena admit. Ni lagi lah she's just 1 yrs 5mo. Dengan aku nya demam, pening-pening lalat. Memang dugaan betullah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...