Nuffnang ads

Friday, May 11, 2012

Ungu Violet


* Ni bukan cerita yang Dian berlakon tu ok. Cerita aku.


Hujan pula. Dari tingkap bas yang basah diluarnya, aku intai ke luar. Mencongak-congak sama ada lepas tak aku nak lari turun dari Pasar Seni ke Stesen Putra LRT. Beg sandang aku pegang kejap. Nasib pvc. Kalau canvas confirm basah lencun. Kemeja biru lembut aku betulkan. Tudung cotton selempang aku kemaskan. Berdebar pulak. Tangan sejuk tak ingat.

Berhenti je bas dekat bus stop Pasar Seni aku turun, ambil nafas dan berlari lintas jalan. Mujur trafik agak lancar. Berlari-lari anak aku mencari teduhan di Stesen Pasar Seni. Aku tunggu di bawah tangga. Melilau-lilau mata mencari kelibat. Belum sampai lagi agaknya. Raba kocek jeans Levi's turun temurun emak. Tiada pesanan. Tunggulah sekejap. Kedua tapak tangan aku rapatkan sambil digesel-geselkan mengharap haba.
Sejuk!

" Boleh saya tolong panaskan?" Aku toleh belakang. Dia! Berkemeja ungu. He knows my color and indeed he loves that color too. Aku tersenyum dan tertunduk malu.

" Lama tak jumpa. Awak dah ada isi sikit. " Memanglah. Tingkatan 4 aku pindah sekolah nun jauh di Hulu Perak. Break sekejap masa nak SPM. Ni dah masuk sem kedua di IPTA. Jauh di sudut hati aku lega. Sebab dia muncul. Sekolah dulu memang la kurus. Dengan tudung selubung macam cendawan. Bak kata kawan aku dulu.

" Shall we?" Dia menghulurkan tangan kanannya. Aku teragak-agak. Tapi sejuk ni weh. Malu-malu pun aku sambut juga huluran tangannya. Beku juga. Dia ambil tanganku dan dambil berjalan ke escalator digosok tanganku yang dipegang. Haba.

Aku menunggu dia beli tiket. Dalam hati Tuhan saja yang tahu. Walaupun tak pasti apa akan jadi esok hari, sekurang-kurangnya aku happy ini hari.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...