Nuffnang ads

Wednesday, June 20, 2012

Perineal Massage For Pregnant Mom


From Wiki
" Perineal massage is the practice of massaging a pregnant woman's perineum around the vagina in preparation for childbirth. The intention is to attempt to prevent tearing of the perineum during birth, the need for an episiotomy or an instrument (forceps or vacuum extraction) delivery.
Randomized clinical trials of perineal massage have shown its effectiveness in reducing class two and three level tears to be on the order of 5 to 7 percent (over not doing the massage). "

I have this fear as the due date is just around the corner.
I pray a lot that the tears won't be hurt so much and I won't need lot's of stitches down there.
When I delivered my first baby, I was sure that the tears look pretty bad. I don't know...my husband did all the cleaning...and when I confirmed this second pregnancy...the fears come and haunted me...hahaha...silly me.
I don't really mind the labor pain but the after the not-so-mild-pain which worry me lots. Dasar penakut sakit. Who loves pain kan?

Then I read an article in Babycentre on how to avoid the episiotomy. Goood news to me...
Then I found this at Mengandung.com. 

Hope I share you pretty good info to all new mommies out there...Not to forget for the second, third, fourth aand so on time mommies juga...Hope it's not too late...I am 35weeks pregnant...have to practice it before we've been push to the labor room....

The Info

Berikut adalah salah satu cara bagaimana mengurangkan risiko luka permukaan faraj semasa bersalin anak pertama.

Kaedah yang dicadangkan ialah dengan melakukan urutan permukaan faraj sebelum bersalin @ "antenatal preneal massage"

Apakah 'perineum"?
Iaitu kawasan di antara faraj dan dubur.

Berapa kerapkah koyakan perineum itu berlaku?
Antara 40-80% dan 2/3 daripadanya memerlukan jahitan.

Bagaimana untuk mengelakkan ianya daripada berlaku?
  •  Lakukan "Perineal Massage"
  •  Menggunakan 1 atau 2 jari
  •  Dilakukan sendiri di rumah, 1-2 kali sehari sebelum 4-6 minggu sebelum tarikh jangka.

Bolehkah suami mendorong?
Sudah tentu!

Adakah apa-apa risiko kepada kandungan?
  • Tidak ada.
  • Senang dilakukan.
  • Tidak menyakitkan.
  • Tidak perlu bayaran.

Tatacara mengurut perineum
  1. Basuh tangan anda dan pastikan kuku sentiasa pendek, tenangkan diri anda ditempat yang selesa dengan cara mencangkung.
  2. Sapukan pelicin (minyak zaitun). Jangan gunakan minyak bayi, minyak galian atau petroleum jelly.
  3. Letakkan 1 atau 2 jari anda lebih kurang 1 - 1.5 inci ke dalam faraj. Tekankan ke bawah iaitu ke arah dubur dan ke sisi sehingga terasa sedikit regangan.
  4.  Tetapkan keadaan tersebut selama 1-2 minit.
  5. Urutan perlu dilakukan dalam bentuk gerakan 'U' berulangkali.
  6. Urutan perineum hendaklah dilakukan perlahan-lahan selama 10 minit setiap hari (sekurang-kurangnya 4 kali seminggu). Selepas 1-2 minggu anda akan terasa lebih regangan.

(Sekiranya suami anda yang melakukan urutan perineum, arahan yang sama hendaklah dilakukan)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...