Nuffnang ads

Thursday, August 18, 2011

Tentang buffet Ramadhan

Maybe aku bias sikit bagi pendapat peribadi aku ni
After all...apa yang aku nak cakap ini semua adalah personal view aku
Bila puasa berdua dengan anak aku ni, aku lebih berpada-pada.
Bazaar Ramadhan baru sekali aku jejak itupun sebab my mume balik haritu sekejap.
Itupun cover sampai 2 tempat. Turned out makanan tak best except for laksam akak tu.

Iklan buat buffet ramadhan menggila banyaknya.
I still think inappropriate berbuka kat situ.
Maybe sebab aku bukanlah golongan berduit yang melimpah ruah kot.
If I am pun ( one day! ), that's not how aku akan menghayati ramadhan ni.

Sejahil-jahil aku dalam agama but adalah juga wisenya.
RM20++ per pax for buffet yang belum tentu kau merasa semua makanan itu...
Times paling koman pun bercouple...not-so-money-wise...tu satu...

Keduanya, yang aku tengok berita orang somalia tu still kurus kering...perut buncit tak cukup zat
Anak-anak dia menangis kekurangan makan walhal kita kat sini kebuncitan terlebih makan.
Aku rasa bersalah sangat dengan keadaan diorang macam tu aku still spent berpuluh ringgit untuk satu sesi makan yang aku tau kalau bagi pada diorang mesti kenyang makan seminggu.

Aku tengok berita je la sebab tu yang aku sempat tengok.
Aku pergi kerja pagi buta. Balik dah nak senja...nak jalan2 tengok orang2 yang kesempitan di sekitar tempat aku tak sempat. Hujung minggu aku terus balik rumah mak aku. So, agak terbatas observation aku.

But I am sure, ramai lagi orang kita yang mengutip sisa-sisa makanan kita berbuka tu.
Aku rasa bersalah sangat dengan keadaan diorang macam tu aku still boleh makan berpinggan-pinggan dengan happynya.

Aku berbuka pun sekarang, makan sardin, mi segera...lauk recycle dua tiga hari. Apa yang aku masak dan makan itu juga yang anak aku makan. Cuma makanan dia untuk esoknya aku akan masakkan yang baru.
Bukanlah kedekut tapi entahlah...just keep it minimal.

Korang makan2 besar tu zakat dah bayar kan? Tak kisah la ko bujang ke but kalau korang dah bekerja takyahlah harapkan parents bayarkan lagi. Aku? Sebab mume dah bayarkan. He he he...

It's ok korang nak berbuka cuma hulur2kan lah pada yang lebih memerlukan.
Korang mesti ingat aku jeles tak dapat berbuka kat tempat2 macam tu kan...
I don't really mind....sebab aku tau banyak mana je la aku mampu makan untuk berbuka.

Oklah..have fun and selamat berbuka!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...