Nuffnang ads

Wednesday, May 18, 2011

Selamat Hari Guru...

Aku tau aku terlambat wish. Bak kata Titus Livius ; Better Late Than Never.
But someone add up, Never Late is Better...huhuhu.

Kepada guru-guru yang aku suka. Selamat Hari Guru dan terima kasih atas jasamu.

Cikgu Ruzila : Kerana mengajar Bahasa dan Sains kepada aku. Hubungan aku dengannya kekal hingga sekarang walaupun dia ajar aku dari darjah 2 sampai darjah 6.

Cikgu Hatta : Introducing me with great NUMBERS which is known as Mathematics.

Cikgu Kasyfi : Saya suka bila cikgu main piano. Saya berangan nak main piano one day but sampai sekarang I never learn how to sebab bila cikgu pindah no one teach us the real music. No wonder we only have suck music now.

Cikgu Rosyadah : For having faith in me in your art class. I hope you still keep my paintings...the tree, the superman. I'm wondering if the mural paint in the sick bay is still exist...and of course the khat has been erased with the new wall paint. Walaupun cikgu garang dan cakap bakat melukis saya bukanlah genuine but i learn to be a better artist.  Belajar Geografi dan Sejarah dengan cikgu pun were also fun. Remember those time i even can draw the M'sian map without tracing down the map from my atlas book. Learning Sejarah...you help me a lot remembering facts with your interesting story.

Cikgu Omar Sathivel : I scored A for the modern math even though I always caught sleep in his class. But you work hard to make sure I understand the method. Huhu...

Cikgu Sejarah aku kat mrsm : Nama nanti aku update. Kalau tak kerana saya repeat paper sejarah sebab tak amik exam kerana chicken pox sure saya tak masuk intensif kelas cikgu dan mungkin saya tak suka belajar Sejarah lagi. Tapi walau orang kata cikgu garang giler or andartu ke hape...tapi method cikgu buatkan saya eager nak belajar Sejarah. History is not that boring. It's the teachers will make the student bored. Coz of you I scored the History.

Encik Azlan : Yang ajar aku Java dan ayat yang masih aku ingat bila dia tegur kawan aku silap...'Sampai kiamat pun awak akan buat salah yang sama!' buatkan aku kecut perut. At least sikap dia buatkan aku tekun nak belajar Java. Sebab dia akan tunjukkan step by step unless kau bebal sangat cam kawan aku tu.

Encik X : Aku tak ingat nama aku tapi sebab dia aku amik short course masa orang tengah cuti sem untuk subjek statistik. ( Aku repeat sekali sebab sem sebelum tu dok la asyik frust menonggeng )..Aku score 4 flat untuk subjek tu.

Mr. Teoh : Learning English in your class was so much fun. I developed my confidence to speak english in your class.

Aku setuju ngan Nami bila dia cakap belajar tak pernah pernah tak interesting. Yang buat tak interestingnya adalah cikgu. Sorry to say bukan tak kenang budi but that the truth.

Kenapa aku takleh terima kimia sebab cikgu yang ajar tu serious bosan giler...Setakat baca dalam buku. Aku pulak jenis belajar biar ada gambarajah sikit so baru aku faham. Bila base aku tak score sampai part complicated memang lah aku tak faham. Nama guru dirahsiakan. Huhu.

Aku suka biologi. Aku pernah score antara the highest for biology in my class. But 1 day masa exam tengah tahun masa form 5 aku kena chicken pox. So I missed all the papers including my dear Biology. So 1 day, cikgu ni panggil aku. Before tu dia memang panggil aku baik2 je sebab aku ok la paper bio aku. Sejak aku dikelaskan sebagai gagal (sebab tak amik paper) dia terus dingin. Muka dia pandang tu cam cakap aku ni bodoh giler. Teruslah aku hilang minat. Huhuhu...

Aku juga setuju bila Nami cakap the best school bila diorang adaptkan pengkhususan di sekolah. Aku rasa benda ni perlu daripada kita belajar sebab nak score exam. It won't do any good to the youth or future. Sebabnya no wonder when u study giler untuk exam (semata-mata), no wonder sekarang berlambak professional-professional yang makan gaji buta. Tak semua la tapi adalah segelintir. Tapi kalau yang terasa pedas tu, korang termasuk la antara golongan2 yang aku aim tu.

Even the doctors pun ramai yang sibuk nak buat MLM. Kalau dia minat sangat nak jadi doctor kenapa perlu bidang lain. Aku rasa dia minat nak jadi bisnesman tapi sebab sistem yang nak kan dia jadi doctor so...no choice. Aku rasa kalau ada pengkhususan kat Malaysia ni sure tak payah pakai tenaga kerja luar lagi. At least kepakaran setiap bidang dah ada, yang perlu hanyalah tenaga buruh je. Ni tak...pakar dan buruh semua nak import luar. Malaysia apa yang ada?

Apa pun...aku suka tengok short film yang aku tengok kat blog Zahiril Adzim ni. Thanks for sharing this.


THE INVIGILATOR



Aku suka minit ke 06:08. All we think is just exam. We care nothing but exam. I heart this film. Huhu.

Kepada cikgu-cikgu di luar sana, kawan-kawan yang aku sayang yang jadi cikgu...mengajarlah dengan menggunakan akal fikiran. Untuk kawan-kawan aku yang jadi cikgu, korang taknak apa yang kita lalui, kita kutuk cikgu2 yang tak best dulu jadi pada korang kan? Taknak apa yang kita lalui dulu akan dilalui oleh anak2 kita nanti kan? Please make a change...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...