Nuffnang ads

Friday, September 16, 2011

Tentang Perkahwinan

Haritu tengok cousin aku kahwin dengan mamat Afghanistan yang duduk Newcastle (kot?).
Cambest je. Baca terfaktab cakap pasal hantaran kahwin, CN tulis pasal kahwin.
Aku pun nak tulis gak.

Aku kahwin muda. 22 dah kahwin. Belum kerja. Semua ditanggung emak ayah aku. 
Husband pula berniaga kecil-kecilan. Hantaran siap diskaun lagi. Masa tu yang grad dah dekat RM8k dah. But aku hanyalah lebih kurang 5K. And aku harap dapat dikurangkan lagi adalah. But it was my parents yang tetapkan. 

Aku tak harapkan ada majlis. Cukuplah just between family kecil aku, family dia dan jiran tetangga mak aku dan beberapa kawan rapat aku. Tapi mak aku insisted to have a bigger feast than I request sebab alasannya aku anak sulung. I still think it's a waste. 

Daripada pengalaman aku yang 4 tahun kahwin ni ialah 5 tahun pertama adalah paling crucial. Tambah-tambah lagi bila ramai pasangan muda yang terlupa nak planning dapat anak tetiba bunting pelamin. Tau-tau lepas setahun dah anak. Some are not ready yet to have kids. So aku rasa tak salah planning supaya mentally and financially stable. Fizikal pun nak kena stable gak.

5 tahun  pertama gak adalah masa kita nak adapt dengan kehidupan baru. Duduk rumah sendiri, perangai tak serupa, time tu baru tau yang sorang tu suka campak jeans yang dipakai merata tempat, yang sorang tu suka memasak tapi tak suka kemas dishes, yang cerewet gila tentang toilet nampak kepam sanggup balik kerja malam-malam sanggup sental...dan masa ni juga kau nak adapt dengan family mertua, ipar duai  yang tak suka kat kau cakap kau macam sombong and perangai kau masa bujang yang clingy ngan family dah kahwin ni kena la berjauhan.

Lepas tu bertekak sebab rumah mertua and famaly dekat-dekat je pulak dengan sewa so argue pasal apa asyik selalu balik rumah mertua je. Rumah family aku jarang-jarang padahal satu negeri je pun tak sampai satu jam.

There are a lots of thing to consider in these first crucial years.

Tu belum yang hangen tengah-tengah malam dah ada anak tapi yang sorang tu dok merengek nak lepak ngan kawan jap kat mapley. We should be mentally ready to face all this difficulties.
Aku cakap berdasarkan apa yang aku rasa.

In the end, aku rasa aku patut terima dia seadanya. Just accept him for who he is...
Human tends to create trouble. Dan itulah yang memberi kita pengajaran.

Bagi aku apa yang penting dalam perkahwinan ialah mesti pandai memasak, tak pandai belajar dey sebelum kahwin, kemas sudah semestinya (aku akui part ni aku lemah sikit but aku tak leh biarkan bilik air dengan dapur aku kepam dengan daki,so tempat ni memang aku bersihkan, cuma yang lain asal nampak kemas dan teratur sudah), ni kalau time anak dara dah bersepah-sepah, wonder how can you live with this lady for your entire life? Ada orang yang boleh berubah...tapi ramai jugak yang stay macam tu.

Time bercinta memang nampak semua indah. Cuba try usha bilik tidur dia...How clean is your bedroom? Dari situ dah boleh buat penilaian. Don't judge a book by it's cover. Yes it's true. Jangan kau ingat yang cantik muka sentiasa bertepek bedak tu datang daripada premier package. Cantik je semua. Ramai juga yang tak reti memasak, yang malas kemas sebab yelah maybe sebab biasa bibik or mak yang kemas.
Budak U yang claims pandai dalam U pandai serba-serbi ke?

Kalau nilai hantaran menjadi indicator kepada maruah tau berapa tinggi nya kau belajar it's all craps kalau  bab bab ekonomi rumahtangga kau failed. It's craps! 

I may not good but at least, I can cook , I do house chores; cleaning, washing, babysitting and the triple x matters. Huhu...


2 comments:

Sierra said...

yg 5k tu mak abah tetapkan ke???

KANG LATEP said...

bab suka berkemas tu ..syabas..!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...