Nuffnang ads

Tuesday, June 29, 2010

Apa yang anda tahu tentang umbilical hernia?

Aku pun baru tau benda ni lepas tengok anak buah aku kena.(klu dia x kena aku sure x buat post nih k) Tapi anak buah aku tu so far buang air dua-dua tu ok je...so, can't describe it as a disease la....from my understanding la yer...sebarang kemusykilan (betul ke eja camtu) kena refer pada medical expert. Bahasa susah nya it's a congenital malfunction...bila cakap pasal malfunction plak maybe ada yang ingat kecacatan kekal. Actually, it's not. Easy word, it's an anomaly or ada defects sket in developing process.

Kebiasaan kes ni berlaku di Afrika. Jarang2 di Malaysia kalau ikut stats kat world map tu la.
Untuk orang dewasa pula, biasa berlaku pada wanita berbanding dengan lelaki. Punca-puncanya adalah obesity of course ( maybe sebab belly ke depan so does the umbilical tu ), suka angkat berat ( dalam masa yang panjang ), ada sejarah dengan batuk yang tak henti or susah nak henti dan selepas beberapa kehamilan.
Kalau baby, ada orang cakap baby boy bese kena tp ikut stats yang aku baca...50-50 to both gender.

Aku ni cakap panjang tapi still tak bagitau ape kejadahnya Umbilical Hernia ni.
Umbilical = Pusat
Hernia = keadaan dia macam angin pasang.

So keadaan my nephew yg aku dok follow up bak kate paed kat Colombia H, dia lahir dlm lebih 37 weeks dan usus dia still tak berapa kuat. So, macam awal2 aku bagitau tadi, bila tak berapa nak cukup hari  akan berlakulah sedikit defects pada process dia nak develop tu.
Lagi satu, kalu digestive system die ok maksudnye boleh membeser ( wee wee/pee) dan poo poo (berak), jangan lah mommy mommy risau...it should be ok with her/him gak. Tapi kalu baby tu asyik menangis je n taknak menyusu or apa2 yang rase cam lain je cepat2 pergi ke pakar takot masalah lain pulak timbul.

Next, bayi yang terdedah kepada anomaly@kelainan ini kerana proses selama perkembangan janin yang berupa organ-organ perut di luar rongga perut, kemudian kembali ke dalamnya melalui celah yang akan menjadi pusar pusat. So, lebih kurang macam ada process yang incomplete k.

Tapi jangan risau mommies yang ada masalah ni, seharusnya hernia ni resolve by the age of anak2 puan semua mencapai 5 tahun nanti. Kalau still ada lagi macam mana?
Kemungkinan, ada la minor surgery. Apa2 pun kena refer pada yang pakar dulu k.



So treatmentnya, klu lubang pusar tu cukup besar (<1 atau 2 cm), dekat 90% dalam masa 3 tahun dari gejala hernia kat atas tu, dan jika ini tidak menunjukkan gejala hernia, semakin berkurang, tak membesar lagi untuk itu surgeri tak diperlukan. (Kalau the otherwise surgeri mungkin perlu dipertimbangkan).  

Ada beberapa keadaan yan mana besela...orang-orang yang lagi tua lagi faham or terror masalah ni mengesyorkan letak syiling kat tempat tersembul tu dan tapekan. (cam kejam lak kan..tak sanggupnya nak buat. nak cabut tape tu mesti sakit) sampai la hernia tu rapat balik ke perut. Yang ni memang pakar tak advise k tapi ada gak pakar yang syorkan benda ni. Maybe dia ada history n berjaya lak guna kaedah ni.Dan takde bukti pulak cakap kalau tutup guna towel or barang lain boleh kurangkan hernia ni k.Kalau kita tak yakin jangan pandai2 rujuk pada yang lebih arif..


As conclusion, it can be fixed in 2 different ways.

(1) The surgeon can opt to stitch the walls of the abdominal 

(2) He/she can place mesh over the opening and stitch it to the abdominal walls. The latter is of a stronger hold and is commonly used for larger tears in the abdominal wall.

Kebanyakan surgeri untuk hernia pada bayi akan dilakukan selepas 6 bulan usia bayi.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...