Nuffnang ads

Thursday, April 21, 2011

Antara sosialis dan kapitalis...

Sounds heavy kan?
25 tahun -- hidup kat dunia ni, banyak gak buku yang aku baca tapi semuanya picisan. Wujudnya blog ni baru lah aku tau betapa aku dambakan bacaan-bacaan yang membina minda (?).
Membaca tulisan Nami , TT, TOMD dan adalah banyak lagi buatkan aku terfikir which group of phylosophy theory I'm in?

Berada, dilahirkan, dibesarkan oleh golongan pertengahan atau dalam dunia aku sekarang ni dikenali sebagai kumpulan sokongan buatkan aku lebih menyokong isu sosial lebih daripada isu kapital. Maybe sebab aku tak pernah rasa memegang capital yang besar-besar. Cakap mungkin senang. Impian setiap orang bila ada modal yang besar, harapan kononnya nak beri masyarakat kehidupan yang selesa...Easy said than done. End up kesemuanya kau laburkan untuk kesenangan keturunan kau sebab mindset bukan senang nak berada di puncak, once dah dapat, apa salahnya kekalkan selama mana yang boleh, kaut mana yang dapat untuk keluarga aku jugak. Kebanyakan daripada kita macam tu. Yang penting hanyalah kepentingan individu. Sebab tu dah di set oleh mereka2 kapitalis ni. Macam peer pressure la. Tak tahu nak ikut sapa. Ditelan mati mak, diluah mati bapak.   Take it or leave it or you'll end up dengan tak kau mengemis kau join lah mana-mana gang merompak. Easy money...

Kalau korang nak baca hujah-hujah yang pasal dua-dua teori ni boleh la baca dalam blog2 kat atas tu. They are superb. Thanks for your research and sharing them with me.

Aku belajar gak ekonomi walaupun aku budak science stream dulu. Belajar ekonomi pun bila aku dah masuk U. Aku rasa apsal la subjek ni tak diajar masa kecil lagi. Aku rasa memang down sangat masa tu sebab rasa bodoh gila dipermain2kan selama ini. Peringatan untuk aku agar dapat perkenalkan kepada anak aku, 'dunia patut jadi yang sebegini kalau kita buat begini' akan aku terapkan dari kecil.

Aku cuma berharap agar hak rakyat dipulangkan kembali pada rakyat. Korang boleh cakap apa korang nak discussing billion ringgit biz yang korang nak buat but please look down...

Sanggup ke korang tengok ibu sarat mengandung naik motor pagi2 buta nak pergi kerja sebab nak beli kereta tak mampu...mahal dowh...ngan bunga ngan tempoh masa yang lama...

Orang2 tua yang dok mengayuh basikal, bawa beg plastik besar nampak tong sampah berhenti korek-korek cari tin aluminium...orang2 ni mungkin pernah berkhidmat masa diorang muda2 dulu...tapi kenapa dinafikan hak mereka untuk mendapatkan kesenangan...at least keselesaan sedikit pun pada mereka dah cukup...

harga barangan yang semakin meningkat tak terkawal, kenapa? Jangan dok canang demands over supply thus the price risen. Aku rasa supply mencukupi malah melebihi je daripada permintaan...kenapa aku cakap cam tu sebab kat mana2 market baik pasar raya besar still boleh nampak diorang restock benda tu...means the supply meets the demand la kan. Tapi kenapa harga tak leh nak turun2...

Soal gas tu tu dah naik tu toksah cakap la bila nak turun...takkan punya...

K la...banyak da aku merapu...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...