Nuffnang ads

Friday, April 22, 2011

Exam Mode


Dah lama tinggalkan dunia peperiksaan
Ingatkan dah tak perlu nak exam lagi
Tapi, rupanya ada lagi...
Apalah ada dengan markah di atas kertas berbanding pengalaman
Disebabkan pandangan aku seperti di atas tu lah aku tak pernah score gila2 dalam semua exam2 aku
Disebabkan Malaysia bepegang teguh dengan exam-based..nak taknak aku kenalah follow the flow walaupun hati aku meronta-ronta...
Nasib baik dengan SPM aku, still boleh cari makan lagi
Kalau takde pun, you still can make a living apa kan?
Dengan khudrat, kreativiti yang ada...people won't even ask pun berapa banyak degree kau hold
Tapi ada la persky bandwagon yang still pandang remeh pada yang takde kelulusan
It's ok la...hidup tak selamanya di atas...
Satu hari kau akan cium bau tanah jugak, kan?
bukan nak kata golongan cam aku ni lazy bum yang cuma mengaharap pada takdir je...no...
Pendidikan tu penting...tapi tak semua otak kita macam spongebob...boleh main serap je..
Kita buat apa yang kita...tapi mostly kita buat apa yang kita terpaksa buat sebab that's is the only choice
Kalau tak, ekonomi keluarga kita tak boleh support...
Takkan semua nak jadi doktor, engineer and etc kan...
Habis tu siapa nak kutip sampah2 kat rumah tu, siapa nak potong rumput rumah tu, siapa nak repair kereta tu, siapa nak tolong jagakan anak2 kita tu...
All in all...semuanya saling memerlukan. Tapi pembahagian hak asasi tu sekarang macam tak seimbang...golongan sokongan semakin hari semakin ditindas...there's no such balance thing...setakat cakap boleh la..semua orang boleh cakap...

Apa-apa pun...harap aku success...dapat lah naik pangkat. Semoga kenaikan tu dapat lah aku gunakan untuk memperbaiki isu-isu sosial. Tak dapat banyak...sikit pun jadi at least dalam territory aku. Huhu..korang doakanlah...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...