Nuffnang ads

Tuesday, October 5, 2010

Aku cerewet???(part 1)

...sangat tentang ANAK AKU DAN BAKAL ANAK-ANAK AKU

Kenapa?

1. Taknak la jadi macam kes tersedak susu tu. Ni memanglah menjadi ketakutan semua ibubapa yang bekerja dan tiada pilihan lain selain menghantar ke pusat jagaan harian. Perkara yang aku cerewet bila memilih puting bayi. Yes, I'll take times unutk belek-belek puting tu besar mane lubang tu, just fit my son's mouth ke tak, dan biasanya bila balik rumah aku akan test balik puting tu dengan masukkan air kosong dan tengok aliran yang keluar kalau bagi puting yang mana brand dia tu first time aku cuba. Kadang-kadang aku test hisap. Hehe. BIar kita beringat dulu. So far, sekarang aku pakai brand pureen je. Kalau korang nak  tau puting tu elok-elok je keluar susu tu kan tengok takde lelehan keluar dari mulut baby kita. Kalau ada keluar meleleh je masa dia minum susu tu means puting tu lubangnya agak besar untuk umur baby korang. Tu tips aku la. ada satu jenis botol brand first year, yang ni memang puas hati sebab resemble your own breast. flow pun bagus. tapi baby kena bagi effort suck lebih la...which is good for them.

2. Kebersihan rumah esp. yang pakai carpet...bilik air, proses penyediaan makanan. Sebabnya penyakit adanya virus HFMD(hands, foot, mouth disease). Pernah outbreak di area Sarawak. Semenanjung pun dah menular. Watch your baby most of the time. Bagi yang pakai carpet at least vacuum la seminggu sekali. Bilik air pun cuci la seminggu sekali. Tahap cerewetnya aku sebab anakku ini berperut sensitif seperti ayahnya dan senang terkena diarrhea so air kosong, air panas, junkies dia, makanan dia semua aku prepare dari rumah sendiri. Penat? Memanglah tapi berganda2 penat kalau dia tak sihat babe...better to prevent than to cure.

Cukupla...nanti sambung lagi...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...