Nuffnang ads

Monday, October 25, 2010

We are always judging a book by it's cover

Sedang aku semak update dari blogger yang ada di reader aku...terbaca la satu entri daripada En. Laloque( klik nama untuk entri terbabit).

Terdetik hati aku...teringat waktu temuduga untuk menjadi penjawat awam. Hampir 5 kali aku interview berlainan jawatan. Banyak gelagat sudah aku perhatikan.
Cuma entri En. Laloque tu betul-betul buat aku terkesima sebentar. Terfikir panjang. Jika aku lah lelaki itu. Apa yang akan aku lakukan sebagai urusetia temuduga? Mampukah aku membuat pertimbangan yang bijaksana sebagai seorang Panel temuduga?

Persepsi masyarakat atau aku lebih suka cakap pasal mindset. Yes i'm talking about myself too. Bila tengok orang di tempat interview nampak the beauty always look good. Tengok yang cantik-cantik menuggu sama-sama kita mesti terdetik di hati kita, cantiknya...mesti baik..sopan..pandai..and the list goes on.

Kalau yang buruk mesti automatik kita cakap...eii..apalah budak ni. mesti budak jahat ni...macam mat pit je...mat rempit mane la pulak ni. Apalah pakai baju tak kemas, kasut tak ikut etika datang temuduga.

Tapi, aku tak pernah tau background budak yang comot tu. Agak-agaknya mak ayah dia hantar ke dia pergi inerview macam aku? Dia datang naik kereta ke bas? Aku tak pernah tau. Yang aku tau...datang interview kena kemas and pakai la baju paling lawa yang engkau ada.

Check En. Laloque blog for this catchy yet touchy story...huhu


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...