Nuffnang ads

Saturday, March 5, 2011

Cerita-cerita Masa Aku Kecil #2


Bila aku dah ada adik-adik, mak aku beli rumah dekat pinggir bandar. Tak la uptown sangat. Dalam 10-15 minit sampai la Seremban. Tapi mak abah aku still kerja kat kampung lagi. Diorang berulang alik la hari-hari. Aku dah start tadika. Tadika aku dalam kem jalan nak ke Sikamat tu. Sape yang dok Seremban tau la. Abah aku askar ke? Tak la...sebab aku menumpang jiran aku ni. Kebetulan aku sebaya dengan anak lelaki dia. Maybe dio offer kat mak aku nak bawa aku sekali pergi sekolah kot sebab wife dia jaga aku dengan adik-adik aku.

Kenangan masa tadika? Aku tak ingat banyak la sebab maybe tak enjoy kot. Tapi aku rasa aku dulu kasar/garang gak dulu. Aku tadika takde uniform-uniform bagai. Suka hati nak pakai apa, dan baju paling praktikal mak aku rasa masa tu adalah seluar. Gambar aku dengan budak-budak kelas pun aku antara segelintir yang pakai seluar. Yang lain baju kurung/skirt. C'mon la. Skirt? Kau nak lari-lari main kejar kelas ke?

Kat tadika tu ada satu macam tunnel tapi bukan tunnel la ada pintu. Muat isi satu trak besar camtu la. Tapi pintu dia selalu tertutup. Member-member aku selalu sakat aku. Dengar suara tah apa-apa. Menakutkan aku sebab diorang tau aku memang penakut skit. 

Aku pernah gaduh ngan sorang budak lelaki ni, cakap aku ni macam jantan. Know what I did to him? Aku sepak dia pastu lari laju-laju masuk kelas. Hahahah...Cam mengong pun ada. Aku ngan budak jiran tu...kitorang still berjiran sekarang. But tak pernah tegur sapa sebab aku dah kawen and dia pun tak pernah tegur aku dan aku tak kose pun nak tegur dia.

Even dulu kitorang pernah share tidur sebantal, main sama-sama, we sat to each other on a swing, even changed clothes in the same room..pffttt! That was when we are 6 years old k. But nothing happen...maybe snuggled je kot..hahaha...budak dulu tak macam sekarang k.

Dia punya arwah tok wan pandai buat bedak sejuk. As i recalled la. But now since she's gone, aku ngan mak ayah dia pun jarang-jarang bertegur. Just tukar senyum je. I don't bother much sebab kuar awal pagi balik pun dah nak Maghrib. Social life? Nope..dengan anak and husband je.

Aku duduk situ sampai la aku naik darjah 2. Tengah tahun darjah 2 tu mak aku dapat quarters. So berpindah la kitorang. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...