Nuffnang ads

Wednesday, March 23, 2011

Tips penjagaan makanan anak

Sebagai ibu yang bekerja tak semestinya aku mengabaikan pemakanan anak-anak aku. Sehingga ke hari ni, sejak dia mula ambil solid food aku memang siapkan makanan tengah hari dia. Breakfast biasa aku bekalkan biskut/roti. Tu sekali la dia punya minum pagi ngan petang.

Budak2 biasanya akan lebih tertarik dengan makanan yang manis. Gula-gula, coklat, kek, keropok...semua junkies memang menarik perhatian anak2. Tapi, aku ni sebab mak pun keje dental kan..so segala karat gigi akan jelas kelihatan kalau bagi anak makan junkies dan lagipun mak aku dah warned aku junkies buatkan anak akan jadi hyperactive..She knows best sebab dah memang kerja dia biasa buat lawatan ke tadika/nursery untuk check gigi budak. Daripada gigi kita tau apa jenis makanan dia ambil dan boleh tau cane punca sikap dia...Tu hasil kajian aku pada mak aku ler...

Kat sini aku nak shari tips yang boleh gantikan makanan ringan tersebut.


Menggantikan makanan ringan dengan makanan yang lebih berkhasiat

  1. Buat snek guna sayur atau buah. Biasa aku buat, rebus sikit carrot, keledek, celery. Jangan letak garam atau apa2 perasa. Biasa aku buat bentuk stick so senang baby nak pegang. Tu pun boleh galakkan motor skills dia untuk handle the food.
  2. Guna perasa asli. Macam nak bagi manis, dalam sup ke apa ke, biasa aku letak keledek sikit. Takpun bawang holland tu aku goreng skit pastu campur dalam sup. Aku biasa guna lebih bawang besar dalam masakan. Ia juga dapat memberi kemanisan asli. Air rebusan ayam juga mampu memberi rasa manis lemak2 ayam. 
  3. Kalau rajin, hari minggu adalah masa untuk baking. Biskut atau kek. Dulu aku pernah try buat baby biskut sendiri. Ntah mane silapnya asyik keras je so aku beralih buat kek...hehehe...senang. Dan puff. Buat sendiri kita lebih tau apa dalam makanan kita.
  4. Bagi anak2 yang dah tumbuh gigi hampir penuh boleh gantikan makanan ringan yang tak berfaedah dengan kekacang. Percayalah anak2 akan suka. Mungkin nak bagi manis..kita baked dulu dengan karamel ke, dip in honey ke...janganla bagi kacang hijau yang keras tu...boleh bagi cam kacang kuda ke, badam yang dah dihiris nipis ke...walnut ke...pistachio(kopek kulit dulu) ke...even anak aku hantu kacang tanah. Selain dia dapat asah motor skill sebab nak kutip sebutir2 kacang tu, dapat jugak la latih dia cane nak kunyah makanan tu. Tapi kena pantau jugak...mula2 memang dia akan rasa cam terkecik. So aku advise masa si kecil makan kekacang better kita ada sama. Teknik2 nak bantu mangsa tercekik pun kena tau. Kalau boleh sebelum bagi anak kacang tu rasa dulu kekerasan kacang tu sesuai ke tak nak bagi.
  5. Takpun korang boleh try buat gula-gula/jelly sendiri guna buah-buahan yang ada. Tapi kena kurangkan penggunaan gula la.. Kalau tak same je la macam korang beli sweets untuk si manja tu. 
  6. Nak gantikan keropok, korang boleh buat potato chips/banana chips sendiri. Tak pun beli je yang AgroMas jual tu. Tapi aku rasa kalau produk2 tu sure terlebih garam kan? Aku suka gak beli yang keropok sayur yang belum digoreng tu. Tu pun bagus sikit la daripada yang dah siap packing tah apa2 chemical dia letak tu.
Aku rasa tu je la tips yang aku guna. Kang bagi tips yang aku sendiri tak buat cam tak realistic pulak kan.
Tak salah memanjakan anak2 tapi biarlah dengan benda/makanan yang betul.

1 comment:

mekchu said...

sangat setuju... kena rajin demi pastikan anak dapat yg terbaik kan... chaiyokkkkk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...